12 augusti 2009

// Alvar Aalto

Alvar Aaltos vas Savoy charmar de flesta med sin mjuka, vågiga form. Det kommer nya färger och storlekar på den ständigt men min favorit är, och kommer troligtvis alltid att vara, den i klart glas. Iittala är producent. Länk.

Det största beviset på att man gjort något bra måste ju vara då folk efterliknar och omtolkar designen. Har två fina exempel på detta, det är inga nyheter men jag håller fortfarande på att beta av mitt arkiv på datorn så lite tillbakablickar kommer det att bli även i fortsättningen.

Jan Ctvrtnik vann en klimattävling som Droog design hade för drygt ett år sedan. Länk. Uppgiften var att tolka klimatet i någon form och Jan Ctvrtnik vann då med sin glasskulptur föreställande Alvar Aaltos vas, vilket har fått sin form efter en sjö i Finland. Länk.


Tobias Wong har använt Savoy-vasen till att gjuta en dörrstopp i betong. Då jag är svag för betong så gillar jag denna starkt, tyvärr förstörs en Savoy-vas vid varje gjutning så jag är lite splittrad. Länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar